Razstava v Hotelu Mitra - Mitreji

Domov » Razstava v Hotelu Mitra - Mitreji

Rimska Petoviona in Mitraizem

Kip Mitra - Hotel Mitra Ptuj

Izvor Mitraizma in njegov pomen za rimsko mesto Petoviono

V dolini med haloškimi in slovensko goriškimi griči se je stoletja vila starodavna jantarna pot med Severnim morjem, Padsko nižino in Sredozemljem. Na križišču teh pomembnih vodnih in cestnih poti je Petoviona postala eno največjih središč v Panoniji. 

V mirni dobi 2. stoletja se je Petoviona razvila v cvetoče pokrajinsko mesto. Zaradi svoje lege so bili v njej pomembni uradi, med katerimi najpomembnejši so za časa cesarja Hadrijana ustanovljena carinska uprava s skladišči (publicum portorii Illyrici) za območje od Črnega morja do današnje Švice (Retia), urad za davek na dediščino in arhiv province Panonije.

V 2. in 3. stoletju je bila Petoviona središče mnogih kultur, ki so se s prihodom različnih ljudstev med seboj mešale. Ob italskem prebivalstvu so bili tu še romanizirani keltski staroselci, trgovci iz vzhodnih in zahodnih provinc ter uradniki in sužnji z grško govorečega Vzhoda pa tudi pripadniki rimskih legij. Rimske legije, uradniki in trgovci so prinesli v mesto tudi različna verstva, ki so močno vplivala na kultno življenje. V Petovioni so vojaške posadke, legije, cariniki in trgovci častili nov kult – mitraizem; doslej je bilo v Petovioni najdenih pet teh svetišč. Kult so zelo propagirali cesarji, saj je bil Mitra vzor junaštva. Razširjen je bil tudi v srednjem sloju prebivalcev v Italiji in po provincah, med pomembnejšimi sta bili Norik in Panonija.

Mitraizem je rimska religija perzijskega izvora, ki se je pojavila v Rimu in njegovi okolici sredi 1. stoletja in se od tam z nižjimi državnimi uradniki in vojaki razširila po rimskem imperiju. Ni bila ekskluzivistična religija, zato najdemo v kompleksih mitrejev tudi mnoge spomenike, posvečene drugim božanstvom, ali pa se mitreji v mestih pojavljajo skupaj s prostori drugih kultov. Toda osnovna oprema mitreja je vedno vezana izključno na mitraistične obrede, čeprav lahko v različnih delih imperija opazujemo lokalno ali regionalno obarvanost teh obredov oziroma obredne opreme. Posamezne specifičnosti so lahko tudi posledica posebnih nagnjenj posameznika, ki je z opremo okrasil mitrej svoje kongregacije. Majhna velikost mitrejev, ki je na eni strani zagotavljala intimnost dogajanja v njih, predvsem pri obrednih pojedinah, je pravzaprav omogočala, da je opremo zanje doniralo le nekaj bogatejših članov kongregacije ali celo samo en njen pripadnik.

Mitreji so po svoji sestavi in notranji organiziranosti prostora vedno in povsod enaki. Dosledno namreč sledijo tradiciji prvega mitreja v gorah Perzije, ki ga je izdelal Zaratustra. Naredil ga je v jami, ki jo je oblikoval kot vesolje, kakršno je ustvaril Mitra, oče vseh stvari, pravi Porfirij iz Tira (234 – ok. 305) v svojem spisu O jami Nimf.

Prav zato so prve mitreje v Italiji Rimljani imenovali spelea (lat: spelaeum jama), ko pa se je mitraizem razširil v province, so zanje tam uporabljali običajno rimsko ime za tempelj – templum.

Razstava Mitreji - Hotel Mitra Ptuj - obredna posoda
Mitreji Ptuj

Mitrej je torej jama, vedno razumljena kot vesolje z vsemi zakoni, ki urejajo skladnost njegovega delovanja, kakor so ga razumeli v antiki. Vstop v mitrej je vedno pomenil vstop v vesolje, njegova oprema pa je dosledno sledila simbolnemu prikazu sestave vesolja in zakonov v njem – sveti topografiji kozmosa. Njegova zunanja podoba zato ni bila pomembna in Mitreji so bili lahko zgrajeni v stavbah v mestih, kakor je primer v Petovioni, ali pa so jim bile prilagojene naravne in včasih tudi umetne podzemne jame. Mitreji v mestih so imeli pred vhodom pogosto manjši predprostor in ob njem prostor – zakladnico za predmete, uporabljane pri obredih, predvsem za veliko posodja, ki so ga potrebovali pri obrednih obedih. Vhod v mitrej je bil lahko posebej poudarjen s parom stebrov, vanj pa so marsikdaj stopali po stopnicah (običajno sedmih) navzdol – pod zemljo, v jamo. V jami je bila tudi voda, večni izvir (Fons perennis), v obliki vodnjaka ali izvira ali pa samo simbolno z njegovo podobo.

Vsak mitrej je predvsem prostor obrednega druženja mitraistov, izključno moških pripadnikov. Kongregacije mitraistov so bile vedno majhne in posledično tudi mitreji niso bili nikoli zelo veliki. če se je število vernikov povečalo, so mitraisti za novo skupino vernikov raje zgradili nov Mitrej. Mitrej ima vedno osrednjo ladjo, ki jo na obeh straneh spremljata dvignjena podija, na katerih so mitraisti ležali med obredi. V mnogih mitrejih so bili odkriti kipi, reliefi in oltarji, katerih število je bilo nedvomno odvisno od bogastva konkretne verske skupnosti in njenih verskih potreb.

Osrednja kultna podoba vsakega mitreja, v večini primerov izdelana v reliefu, lahko pa tudi v polni plastiki ali v obliki freske, je podoba Mitre, ki ubija bika. Ta podoba je vedno postavljena centralno na koncu osrednje ladje, natančno nasproti vhoda v mitrej. Mitra je tudi na tej podobi- tako kot vedno – upodobljen v perzijskem oblačilu, hlačah, tuniki, plašču okoli ramen in s frigijsko čepico na glavi. Z levim kolenom kleči na hrbtu ležečega bika, z levo roko na gobcu mu silovito dviguje glavo, z desnico pa zabada v njegovo pleče bodalo. Pes, kača in škorpijon sesajo iz umirajočega bika življenjsko silo – tekočino ( kri, spermo). Na obeh straneh bika in Mitre stojita v enaka perzijska oblačila oblečena mladeniča – Kavt in Kavtopat, z dvignjeno oziroma s spuščeno baklo v rokah. Kavt je običajno na levi in Kavtopat na desni. Nad tem prizorom sta prikazana na levi strani Sonce (Sol) in na desni Mesec (Luna). Med Soncem in Mitro se pojavlja krokar, morda Sončev (Sol) glasnik.

Razporeditev oltarjev s plastičnimi, pobarvanimi kipi je nedvomno služila obredu iniciacije v Mitrove misterije, o katerih pravzaprav ne vemo nič nedvomnega, saj lahko o njih sklepamo le na podlagi drugih podobnih in sočasnih obredov. Glede na razumevanje mitreja kot vesolja pa je vsebina teh posvetitev nedvomno povezana z razumevanjem sestave vesolja in njegovih zakonov ter človekovega mesta v njem.

 

Mitra

Mitra, rojen iz skale, ki jo ovija kača - NATURAE DEI. Razstavljen je v Mitrovem vrtu (atriju) v hotelu Mitra – kot povečana kopija originalnega kipa.  Originalni kip Mitre, rojenega iz skale, je razstavljen v 1. Mitreju na Ptuju.

Vsi ostali arheološki eksponati , ostanki 5.Mitreja iz leta 275. n.š. in drobni material najden v okolici Mitrovih svetišč na Ptuju, stalno razstavljeni v vhodnem lobiju hotela Mitra, so originalni arheološki antični ertefakti v upravljanju Pokrajinskega Muzeja Ptuj-Ormož.

Več informacij in podob o Mitrejih na ptujskem najdete na:

Razstava mitreji v Hotelu Mitra Ptuj
boldcalendarphoneyoutube-playinstagramfacebook-officialtripadvisor